Agility

En sport som ligger mej varmt om hjärtat. Älskar farten, samarbetet, strävan efter de där perfekta.

Helt enkelt en sport i min smak. Som jag helst inte vill vara utan.

Men vad gör man när ens hund går upp i sådan stress att det omöjligt kan vara hälsosamt? Förtvivlad.

Tränar vi ute på bruks går det bra. Jag kan gå iväg om folk tränar, han går upp för mycket i stress och han tappar huvudet.
Tränar vi själva går det givetvis bra.
På tävling går det bra.

Det som inte går bra är nu under vinter halvåret när vi tränar i ridhus. Hundar överallt. Folk överallt. Skall. Stress. De blir för mycket för qid helt enkelt… (För mej också tål att tilläggas😳)
Han hamnar i en sådan hög stress att han är okontaktbar. Går inte att nå någonstans. När vi tränar är han fokuserad och jätteduktig. Men det är när vi inte tränar….

Vi var på träningen idag. Kändes som att jag gick runt och var sur på honom hela tiden… Ingen bra känsla. Jag kör agility för att det är kul. För att jag älskar det. Men det är inte nå kul när man inte ens får kontakt med sin hund då andra kör. När man tappar honom helt och hållet.
Som vanligt, gick super dom gångerna vi körde!
Men är det värt de? Utsätta honom för detta en gång i veckan när han bara är kontaktbar när vi kör? När resten av tiden är ett helvette. Han klarar uppenbarligen inte av situationen i ridhuset. Ska han behöva utsättas för det?

Jag känner mej hjälplös. Okunnig. Som att jag förstör honom.

Och nej, skriver inte detta för att folk ska tycka synd om mej men ärligt, det känns så jävla svårt! Vet banne mej inte hur jag ska lösa detta. Jag har sett små framsteg förr men idag kändes det bara som att vi är tillbaka på noll…

Fan! Fan! Fan!

Hur ska vi lösa detta…?

5 reaktioner på ”Agility

  1. Jag tycker att det är JÄTTEbra att du reagerar på att Qid går upp i stress. Det känns för vanligt att det är okej att bcs går upp i stress på agilityplan..
    Mitt tips: absolut ingen träning så fort stress visas. Agility är alldeles för självbelönande för det.
    Träna passivitet miljoner gånger om i närheten av agilitybanan (ridhuset), så fort han ljudar, spärrar upp ögonen eller liknande. BRYT.
    Nu kör jag ju inte agility med Jeff, men så har jag själv tränat i agilityn och lydnaden med Jeff, det går långsamt men ger bra resultat!

    Hoppas det blir bättre! 🙂

    1. Tack för tipset Helen!
      Har funderat mer än en gång att skippa ag helt och hållet i ridhuset och bara träna miljön. Dock har de inte blivit av då jag vill vill vill träna ag och miljöträna är ju sådär… Men insåg igår att det var banne mej droppen.

      En liten fundering, vad menar du med att bryta? Så fort vi kmr i ridhuset försvinner han till en annan planet. Menar du vända å gå ut igen? Och gå in igen när han är lugn osv? Eller är jag ute och cyklar?😉

      Nä ska ta tag i detta. Hur tråkigt de än må vara och hur länge vi inte kommer kunna träna kommer det att vara så värt det i slutändan!
      😊

Kommentera

