Det pipande örat

Tredje och sista vetrinärbesöket är nu gjort.

För er som inte vet så har det pågått en undersökning av qids öra. Markus märkte en dag att qids ena öra piper. Japp, ni hörde rätt. Man hör verkligen pipet hur tydligt som helst…

Har frågat runt och ingen har hört nå liknande någonsin förut. När jag ringde veterinären trodde dom inte sina öron. Men inte så konstigt kanske, hör väl inte till vanligheterna att hundens öra piper så man själv hör de😉

Iallafall. Massa tester har gjorts. Första besöket kollades hans hjärta, blodtryck och blodvärden.Veterinären tyckte att hans hjärta slog ovanligt sakta så hon ville inte söva honom innan provsvaren kommit. Om något skulle vara fel och han inte skulle vakna igen efter han sövts. Blev såklart jätte orolig redan där. Så hem åkte vi för att vänta på provsvaren.

Provresultaten kom. Allt såg jättebra ut. inga konstigheter. Jag undrade såklart om varför dom tyckte hans hjärta slog långsamt och enda förklaringen var att hundarna som kollar hjärtat ofta brukar vara mer stressade. Men qid var hur cool som helst och såg ingen anledning att stressa upp sej😉 så han gjorde matte orolig i onödan helt enkelt!

Ny tid bokades och då för ett hörseltest. Han sövdes och fick nålar i huvudet. Visade sej att han är döv på pipande örat. Att få reda på varför han inte hör något är nästan omöjligt då detta nästan aldrig händer – att en hund kommer in med ett pipande öra. Har kommit in en hund var fjärde år i hela Sverige med den åkomman så det är så ovanligt de kan bli. Att de piper kunde bero på någon missbildning i örats blodkärl som gör att ljudet uppkommer på så sätt och dövheten samma, något i örat har blivit fel. Sen födseln eller då han växt är svårt att säga. Men de är inget ärftligt utan vi hade bara extremt otur…. Att de kom fram att han var döv var som ett slag i magen

Döv??? Min hund?? Kan väl inte stämma?
Blev jätteledsen. Min lilla bebis😦

MEN. Nu i efterhand har jag börjat inse att trots att han är döv på ena örat så hör han faktiskt normalt på det andra. Och det ska jag vara sjukt tacksam för. Allt annat är jättebra, hjärtat, blodvärden, blodtryck, höfter, armbågar. Så inte ska jag klaga.

Nu när jag vet det så ska jag testa om de påverkar i agilityn vid tex bakombyten. För att se om han har svårt att lokalisera vart jag är.
För de är väl egentligen enda nackdelen (vad jag kommer på nu iaf) med att han bara hör med ett öra. Att han kan ha svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån. Tiden lär väl utvisa om de uppkommer fler hinder på vägen men dom ska vi övervinna!

Och nu har jag faktiskt något att skylla på när han inte lägger sej i fårhagen eller inte kommer på inkallning – ”han hör inte, han har döva örat närmast”😉

Skämtåsido. Detta ska inte stoppa oss och kommer inte göra det heller! Han är och kommer alltid vara bästa Q och vi har så många mål att uppnå och så många äventyr framför oss! Vår resa har bara börjat!😀

20130920-122957.jpg

20130920-123029.jpg

20130920-123109.jpg

20130920-123128.jpg

20130920-123139.jpg

Kommentera

